به نام خدا
امام روح چندگانه دارد، شامل: روح تاریک، روح روشن، روح القدوس و حکمت و عقل محض دارند
پس از مرگ همه روح ها حتی حجب نور از بین می روند و فقط وحی خدا و وحی ملکوت وعقل محض می ماند و در آخر فقط قرب خدا و برای امامان ابوالحسن، قرب و عقل محض می ماند و در آخر فقط قرب و وحی خدا و وحی ملکوت می ماندکه به آنها بالاتر از عرش می گویند .(سیر الی الله) البته امامان بالاتر از عرش خدا هم بنده خدا هستند. چون یک تکه از الله، الله نیست، خدا جسم ندارد و نور بینهایت است. منظور از بالاتر از عرش همان ، مقربترین است.
نام دیگر امام، انسان کامل یاوجه الله یا عرش خدا و برخی بالاتر از عرش خدا است.
البته استثنا هم دارند و همه کاینات باید گوش به فرمان امامان باشند.
البته امامان هم خود وسیله الله هستند. و از خواست خدای تبارک و تعالی پیشی نمی گیرند( دعای جامعه کبیره).
یک تکه از خدا نه تنها خدا نیست، بلکه بروزش در افراد و جوامع و ادیان مختلف فرق می کند. به فرموده حضرت علی علیه السلام در نهجالبلاغه، خدای تبارک و تعالی تکه تکه نیست،
ولی بروزش در افراد، جوامع و ادیان و موجودات مختلف فرق می کند.
در پایان به یک بیت از شهریار اشاره می کنم که:
نه خدا توانمش خواند، نه بشر توانمش گفت
در تعجبم چه نامم شه ملک لا فتی را